Zarabiam za granicą, czy mam szanse na kredyt hipoteczny?
Zarabiam za granicą, czy mam szanse na kredyt hipoteczny?
Zgodnie z Rekomendacją S Komisji Nadzoru Finansowego od połowy 2014 roku banki mogą udzielać kredytów hipotecznych tylko w walucie, w której klient otrzymuje wynagrodzenie.
UWAGA nieruchomość MUSI być położona na terenie Polski.
W takim przypadku kredyt hipoteczny mogą uzyskać zatrudnieni na umowę o pracę lub kontrakcie. Zatrudnienie powinno trwać minimum 6 miesięcy choć w niektórych przypadkach 3 miesiące też są akceptowane. Przy kredytach walutowych należy brać pod uwagę, iż wiąże się to z dodatkowymi formalnościami. Zupełnie odmienne zasady są dla osób nie mających polskiego obywatelstwa. Więcej na ten temat tutaj.
Standardowo do badania zdolności kredytowe istotne elementy to stanowisko czy zawód kredytobiorcy. Osoby prowadzące jedynie biznes poza granicami Polski, raczej nie mają co starać się o kredyt hipoteczny w Polsce. Należy pamiętać, że możemy ubiegać się jedynie o kredyt w walucie w jakiej zarabiamy. Jeżeli banki w Polsce nie mają ofercie kredytu hipotecznego w walucie w której dostajemy wynagrodzenie – nie mamy szans na kredyt hipoteczny. Istnieje natomiast możliwość, zarówno dla osób które prowadzą biznes czy pracują za granicą ale jednocześnie mają umowę o pracę w Polsce przynajmniej przez 3 miesiące że taki kredyt otrzymają. W takim przypadku kredyt będzie w PLN a zdolność kredytowa będzie wyliczana z wynagrodzenia z Polski jaki część zarobków realizowanych w obcej walucie… niezależnie od waluty.
Kolejnym rozwiązaniem może się okazać współkredytobiorca pracujący w Polsce. Bardzo często są brane kredyty hipoteczne razem z rodzeństwem czy rodzicami.
Banki mają też zróżnicowane warunki kredytowe w zależności od kraju w jakim pracujemy. Głównie dotyczy to wysokości wkładu własnego, maksymalnego okresu kredytowania oraz sposobów liczenia zdolności kredytowej. Najłatwiej o kredyt mają osoby pracujące na terenie Unii Europejskiej, Norwegii czy Szwajcarii.
Możliwe są niewielkie wkłady własne typu 10% czy 20% przy okresie 30 letnim kredytowania, ale jedynie dla klientów z dobrym dochodem i atrakcyjna nieruchomością. W skrajnych przypadkach bank może zażądać nawet 40% wkładu własnego i ograniczyć okres kredytowania do 15 lat.
Wymagania banków są zróżnicowane, w zależności od instytucji oczekują dostarczenia innego kompletu dokumentów, zazwyczaj oprócz poprawnie wypełnionego wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie o zatrudnieniu i dochodach,
- zeznanie podatkowe,
- historię rachunku bankowego,
- opinię zagranicznego banku o kliencie,
- historię kredytową z kraju w którym jesteśmy zatrudnieni.
- dokumenty dodatkowe takie jak: pozwolenie na pracę, zezwolenie na pobyt stały.
Dokumenty w języku obcym należy przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego.
Szukasz rozwiązania dla siebie, zapraszamy na bezpłatne konsultacje kredytowe, również videokonsultacje.